sakit

Bila Eyda Tidak Sihat

10/23/2017 12:54:00 PM


Assalamualaikum dan selamat sejahtera semua. Macam mana semua, sihat? Eyda macam mana pun kurang sihat sikit sebenarnya.

Hampir seminggu kesihatan kurang memuaskan, harap semuanya cepat sembuh sepenuhnya. Banyak aktiviti sendiri dan tugasan yang perlu dihadkan di atas faktor kesihatan Eyda ini.

sumber mr.google

Sebenarnya Eyda nih jarang sekali nak sakit dan sebagainya. Tapi bila mula sakit, memang akan memakan masa untuk sembuh sepenuhnya.

Kalau ikutkan lebih daripada 2 tahun Eyda tak berkunjung ke mana-mana klinik untuk rawatan diri sendiri, tapi bila terasa badan tak mampu lagi bertahan, Eyda terpaksa berserah saja.

Lewat malam 18 Oktober 2017, bermulalah sesi kurang sihat yang melibatkan cirit birit berlaku. Beberapa kali Eyda berulang ke bilik air.

Memang teruk Eyda cirit birit, seperti membuka pili air jer. Rasa badan kekurangan bendalir akibat cirit birit yang berlaku sehinggakan Eyda membeli air Cool Rhino untuk sejukkan badan.

Pagi hari 19 Oktober 2017, Eyda ke pejabat seperti biasa. Rasanya seperti mampu bertahan kerana ada janji temu kerja. Tapi sangkaan Eyda meleset, ianya masih berlarutan selepas Eyda bersarapan dan berlanjutan seharian Eyda di pejabat.

Tengahari tu Eyda dah mula rasa tidak berselera untuk makan bila dah mula muntah, Eyda ada beli set happy meal McDonalds. Kononnya nak makan bubur ayam bagi mengembalikan selera yang tiba-tiba hilang. Rupanya selera memang hilang terus. Eyda makan saja apa yang mampu dan terus mendapatkan ubat di farmasi yang berdekatan.

Bukan main menu, tapi tak mampu habiskan

Petang tu, Eyda masih cirit birit dan muntah-muntah. Kali ini muntah teruk sehingga muntah keluar dari hidung. Ya Allah, memang makin teruk kesihatan Eyda. Badan pun macam nak demam. Eyda terpaksa minta tolong rakan pejabat untuk hantarkan Eyda ke klinik.

Vitamin hadiah dari doktor

Alhamdulillah Eyda dapat juga cuti sakit untuk sehari dan dapat juga berehat di rumah. Tapi cuti pun kena ganggu dengan anak-anak. Macam-macam permintaan ada. Haishh laa anak.

Disebabkan selera makan dah menghilang, Eyda hanya mampu menelan roti sekeping, cicah dengan air coklat separuh mug. Huarghh tu pun, puas nak telan. Terpaksa makan untuk makan ubat kan.

Seronok pula bila si Kimie buatkan air coklat dan bawakan roti yang ada lukisan bentuk love nih. Sayang juga dia dengan ibu yang tak sihat nih.

Sweetnya Kimie

Hari Sabtu barulah Eyda ada selera skit, Eyda masakkan Ikan Masak Asam. Alhamdulillah dapat juga menelan nasi walaupun sikit.

Nasi pertama selepas tidak sihat

Alhamdulillah tiada lagi muntah dan cirit birit berlaku. Tapi ianya tak berpanjangan, ianya berulang kembali bila diri terlalu teruja dan ikut sama anak-anak makan. Akibatnya, Eyda muntah kembali setelah sampai ke kereta.

Muka dah ada senyum skit

Ianya berhenti, setelah habis semua makanan yang Eyda makan bersama anak-anak. Letih kembali menguasai diri. Malamnya Eyda habiskan lauk IKan Masak Asam, alhamdulillah kali ini Eyda tidak muntah. Lega rasa hati.

Badan kembali down bila Eyda ke pejabat hari ini, harap ianya kembali sembuh seperti sediakala dan tiada lagi drama cirit birit dan muntah seperti sebelumnya. Memang Eyda rasa dalam badan sedikit panas. Rasanya faktor cuaca juga mengganggu.




anak-anakku

Majlis Apresiasi Kecemerlangan 2017

10/19/2017 12:48:00 PM


Assalamualaikum dan selamat sejahtera semua. Semua orang inginkan anak berjaya terutamanya di dalam bidang akademik. Tidak dinafikan kecemerlangan dalam kokurikulum juga seharusnya seiring bersama akademik.

Tapi anak Eyda belum pernah mendapat anugerah cemerlang di dalam bidang akademik. Mungkin belum rezeki bagi mereka. Walau bagaimanapun, mereka berjaya mendapat kecemerlangan di dalam bidang kokurikulum.

Baru-baru ini 1 Oktober yang lalu, Eyda menghadiri Majlis Apresiasi Kecemerlangan 2017 di sekolah anak-anak. Majlis yang menghargai pelajar yang kecemerlangan dalam akademik dan juga kokurikulum.

Majlis Apresiasi Kecemerlangan 2017

Persembahan dari pelajar pendidikan khas masalah pendengaran

Persembahan dari pelajar pendidikan kahs

Persembahan nyanyian pelajar

Persembahan muzik dari pelajar
 
Persembahan penutup dari pelajar


Alhamdulillah anak-anak dan semua rakan yang sama menyertai Jambori Antarabangsa 2017 di Bukit Kayu Hitam. Kedah telah mendapat Anugerah Lang Emas.

Lencana ini hanya di berikan kepada 1000 orang peserta yang terbaik dari 5000 orang peserta yang menghadiri Jambori tersebut. Seramai 16 orang dari sekolah anak berjaya mendapat lencana ini. Memang seronok diaorang bila beberapa kali majlis menghargai mereka dilakukan oleh pihak sekolah.


Nama anak di no.23 dan 24

Video majlis penyampaian sijil penghargaan yang sempat Eyda rakamkan semasa majlis berlangsung. Eyda rakamkan keseluruhan penerima sijil penghargaan Jambori Antarabangsa Pengakap.


Lepas menerima sijil masing-masing, pak sedara Eyda merangkap tok sedara anak-anak ajak diaorang bergambar dengan sepupu Eyda. Umur tak beza sangat kan, macam sepupu jer.

Yang ditengah tu sepupu Eyda yang cemerlang dalam akademik

Dapat juga ambil gambar budak berdua nih, nasib nak juga bergambar walaupun tak dapat posisi yang menarik.

Segak bergaya dengan pakaian pengakap

Bunting yang mencatatkan nama anak-anak yang cemerlang di dalam bidang kokurikulum bagi tahun 2017. Ianya diabadikan di tiang dewan sekolah.

Nama dicatatkan di tiang dewan sekolah

Bergambar bersama anak-anak sebelum balik, bangga juga Eyda sebagai ibu walaupun ianya hanya bidang kokurikulum.

Satu-satunya gambar kami bersama

Gambar beramai-ramai, itu pun tak semua yang ada di dalam gambar. Inilah gambar yang terbaik yang dapat Eyda rakam.

Gambar terbaik yang dapat dirakamkan. Semua tak memenuhi kehendak

Moga anak-anak Eyda lebih berjaya di dalam akademik dan juga kokurikulum. Semoga ianya seiiring dalam hidup mereka.


Blog yang Diikuti