Hari Sukan Negara 2016

10/07/2016 08:15:00 PM


Assalamualaikum dan selamat sejahtera semua.. Esok korang ada sambut tak apa-apa aktiviti berkaitan sukan.. Memandangkan esok Hari Sukan Negara, apa kata korang sertai salah satu aktiviti yang dibuat di seluruh Malaysia..




Sambutan Hari Sukan Negara telah di isytiharkan pada setiap hari Sabtu minggu kedua bulan Oktober setiap tahun. 

Sambutan Hari Sukan Negara ini merupakan suatu inisiatif Kementerian Belia dan Sukan di mana ia adalah satu langkah pro aktif didalam proses transformasi ke arah mencapai hasrat menjadikan Malaysia sebagai sebuah ‘Negara Bersukan’ (Sporting Nation). 

Oleh yang demikian, Hari Sukan Negara di jadikan agenda nasional yang selari dengan matlamat negara ke arah Wawasan 2020. 

Pada tahun 2016 ini, sambutan Hari Sukan Negara bakal diisi dengan pelbagai aktiviti sukan dan riadah untuk memastikan setiap lapisan masyarakat mengambil bahagian dalam meraikan Sambutan Hari Sukan Negara tersebut yang akan diraikan secara serentak di seluruh pelusuk tanah air. 

Semua pihak melalui penglibatan sektor awam, swasta dan rakyat keseluruhannya akan berganding bahu menganjur dan menyertai program dan aktiviti sukan dan kecergasan pada hari berkenaan. 

Hari Sukan Negara ini adalah penting di dalam usaha kerajaan menggalakkan rakyat menerapkan amalan budaya hidup cergas dan aktif memandangkan peratusan masyarakat Malaysia yang aktif bersukan masih lagi rendah iaitu pada kadar sekitar 40 peratus berbanding dengan 50 hingga 60 peratus di negara maju. 

Budaya sukan melalui amalan gaya hidup cergas dan aktif pada masa yang sama dapat membantu menurunkan kadar penyakit kronik dikalangan rakyat Malaysia.

OBJEKTIF
a) Menerapkan budaya sukan dikalangan rakyat.
b) Memupuk semangat perpaduan dikalangan rakyat.
c) Pembangunan ekonomi negara melalui pembangunan industri sukan.
d) Meningkatkan pengetahuan sukan dikalangan rakyat.
e) Mengiktiraf rakyat Malaysia yang terlibat dalam aktiviti membangunkan sukan di peringkat akar umbi.







You Might Also Like

7 comments

  1. Anak masuk darjah 1 baru alert dengan event ni. Minggu ni dia asyik ajak ibu dan abah pergi sekolah hari sabtu untuk aktiviti hari sukan negara ni.

    ReplyDelete
  2. Mmg bagus ada acara2 spt ni... sekurang2nya menggalakkan ramai org utk sedar ttg gaya hidup sihat... cuma tahun ni tak dpt sertai acara larian sbb ada hal lain pulak...

    ReplyDelete
  3. Anak saudara abe kata memey wajib kena join ni

    ReplyDelete
  4. Akak ni bukan ler sukan sgt.
    Ari sukan tu ari gi naik bukit jer.

    ReplyDelete

Sudi-sudikanlah tinggalkan sebarang komen dan jejak anda di sini.. Terima kasih kerana sudi singgah ke sini..

Blog yang Diikuti