Hari Kopi Antarabangsa

9/29/2015 10:54:00 AM


Assalamualaikum dan selamat sejahtera semua.. Dah sarapan ke semua? Eyda, Alhamdulillah dah sarapan dengan nasi lemak pagi nih.. Macam biasa minum air masak atau air kosong jer..

Tahukah korang hari nih merupakan Hari Kopi Antarabangsa? Eyda pun baru tau bila tengok paper hari nih.. Penuh iklan kopi Wonda kat paper Berita Harian (BH) hari nih..





Siap buat promosi macam-macam lagi.. Korang boleh dapatkan kopi Wonda dengan pelbagai perisa dengan hanya RM1 jer di 7 eleven .. Murah betul.. Tetiba rasa nak minum kopi plak hari nih.. Dah jarang minum kopi sekarang..

Sebenarnya di dalam keburukan meminum kopi, masih banyak kebaikannya.. Di sini Eyda senaraikan 10 Kebaikan Minum Kopi untuk Kesihatan

Meminum kopi boleh meningkatkan tahap hormon tekanan dalam badan dan mencetuskan ketagihan kafein. Walau bagaimanapun, berikut adalah beberapa manfaat kesihatan kopi, dengan syarat anda mengehadkan penggunaan krim dan gula.
 
1 Kopi mencegah penyakit batu hempedu
Penyelidik Harvard pada tahun 2002 mendapati bahawa wanita yang minum sekurang-kurangnya empat cawan kopi sehari mempunyai risiko 25 peratus lebih rendah daripada batu karang. Kajian sebelum ini mendapati keputusan yang sama untuk lelaki.
 
2 Kopi boleh mencegah kemurungan
Wanita yang minum dua hingga tiga cawan kopi sehari 15 peratus kurang berkemungkinan untuk mengalami kemurungan, dan orang-orang yang minum empat cawan mempunyai risiko 20 peratus lebih rendah, menurut laporan 2011 dalam "Arkib Perubatan Dalaman."
 
3 Kopi boleh meningkatkan daya ingatan
Kopi boleh membantu meningkatkan daya ingatan, kedua-dua panjang dan ingatan jangka pendek. Dalam satu kajian 2005 yang dibentangkan di Persatuan Radiologi Amerika Utara, para penyelidik mendapati bahawa pengambilan dua cawan kopi berkafein meningkatkan daya ingatan jangka pendek dan kelajuan tindak balas.

Lebih menarik, satu kajian pada tahun 2007 mendapati bahawa wanita yang berumur 65 tahun ke atas yang kerap minum 3 cawan kopi atau lebih sehari mempunyai prestasi yang lebih baik dalam ujian ingatan dan kurang berkemungkinan untuk menunjukkan kehilangan ingatan daripada orang-orang yang minum hanya satu cawan sehari .
 
4 Kopi mengurangkan risiko penyakit kencing manis
Kajian menunjukkan bahawa peminum kopi kurang cenderung untuk membangunkan diabetes jenis 2. Satu laporan pada bulan Januari 2012 dalam 'Jurnal Pertanian dan Kimia Makanan' kemudian menjelaskan mengapa. Ini kerana kesan daripada sebatian yang terkandung dalam kopi akan menghalang hIAPP, polypeptides yang boleh menghasilkan gentian protein yang tidak normal, yang terdapat pada orang dengan diabetes jenis 2.
 
5 Kopi merendahkan risiko kanser
Penggunaan kopi telah dikaitkan dengan penurunan risiko kanser payudara, endometrium, prostat dan kanser hati, dan mereka yang berkaitan dengan obesiti, estrogen dan insulin. Satu kajian 2008 di Sweden mendapati bahawa minum sekurang-kurangnya dua hingga tiga cawan sehari boleh mengurangkan risiko atau melambatkan serangan kanser payudara.

Tetapi bukan sahaja wanita yang mendapat manfaat. Satu kajian baru-baru ini keluar dari Harvard School of Public Health mendapati bahawa -baik kopi biasa atau tanpa hasil kafein- risiko menurun kanser prostat.
 
6 Kopi meningkatkan metabolisme badan
Kopi boleh membantu anda mengekalkan - atau berat menurunkan-. Satu kajian yang lama pada tahun 1980 mendapati bahawa kafein yang terdapat dalam kopi merangsang metabolisme badan, dan ia adalah hanya dalam "biasa," manakala pada orang yang gemuk, mereka mengalami pengoksidaan lemak yang lebih besar.

7  Kopi mengurangkan risiko penyakit Parkinson
"Jurnal Persatuan Perubatan Amerika" pada tahun 2000 mendapati bahawa pengambilan kafein dan kopi akan menghasilkan risiko yang lebih rendah untuk membangunkan Parkinson. Satu kajian 2010 juga mendapati bahawa minum 2-3 cawan kopi setiap hari menjadikan seseorang mempunyai peluang 25 peratus lebih kecil untuk mengalami penyakit ini.

8  Kopi mengandungi antioksidan yang tinggi
Seorang penyelidik Harvard, Edward Giovannucci, dalam kajian yang diterbitkan dalam "Cancer Epidemiology, Biomarkers & Prevention," menyatakan bahawa kopi mempunyai lebih banyak antioksidan daripada kebanyakan sayur-sayuran dan buah-buahan. Malah, satu kajian 2005 mendapati bahawa kopi adalah unrutan pertama sebagai sumber antioksidan dalam diet Amerika.

9 Kopi meningkatkan prestasi dan prestasi
Kopi - dan kafein di dalamnya - telah ditunjukkan dalam beberapa kajian boleh meningkatkan ketahanan dan prestasi jangka pendek. Satu kajian 2008 membuat kesimpulan bahawa manfaat kafein sebelum bersenam muncul dalam ketahanan (ketahanan), saat itu berhenti-dan-pergi dan dalam aktiviti berintensiti tinggi jangka panjang. Ia juga boleh membantu atlet berprestasi baik semasa latihan kekuatan - walaupun kurang tidur - jika diambil satu jam sebelum bersenam pada dos 4 mg per kg berat badan.


10 Kopi boleh mencegah gout
Satu kajian 2007 di kalangan lelaki berusia lebih daripada 40 tahun yang menghubungkan penggunaan kopi jangka panjang dengan risiko yang lebih rendah gout, satu keadaan keradangan yang disebabkan oleh peningkatan tahap asid urik. Tidak kopi biasa atau bebas Kafeina akan memberi kesan yang positif, dan mereka yang minum enam cawan sehari mempunyai risiko 60 peratus lebih rendah mengelakkan keadaan artritis.




Sumber diedit dari kredit dan gambar dari Google



You Might Also Like

34 comments

  1. hari kopi..sib baik bukan hari tea sedunia lagi..

    ReplyDelete
  2. Replies
    1. selamat hari kopi buat Eintan.. suka minum kopi, cuma sekarang dah kurang minum..

      Delete
  3. Replies
    1. kalau ikut dalam iklan dalam BH laa.. kopi WONDA tuh boleh dapat dengan harga rm1 setin.. kalau beli kat tesco, buy 1 free 1..

      Delete
  4. kopi ais kat bukit indera muda sedapp...!!!

    ReplyDelete
  5. Ada juga hari kopi ya....baru tau...kopi memang minuman dahulu hingga sekarang...

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama laa, baru tau jugak.. selalu kalau ada meeting, sama ada minum teh O atau kopi jer..

      Delete
  6. tp kita kena pandai pilih kopi jugak kan kak eyda?? husna suka kopi kisar yg jual kat pekan ahad tuh.. wangi!! hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu husna.. bukan semua kopi sedap.. ada yang tak memenuhi tekak..

      Delete
  7. Ekin pun baru taw gak cuma tak sempat nak buat entri

    ReplyDelete
    Replies
    1. akak pun curi2 jer buat entry..

      Delete
    2. Ekin akak sekarang nk update siang xblh kalu abg keje pagi kdg2 entri autopost tu taip dah lama set time utk post sejak tablet rosak agak susah sikit nk update

      Delete
    3. ok laa dapat jugak update walaupun dalam masa tertentu..

      Delete
    4. dapat gak update kira ok la ni...

      Delete
  8. My feveret nie.. sempatlah grab dua tin semalam..
    Hari ini bila en.hubby nak beli, abis sesaje..

    ReplyDelete
    Replies
    1. kengkonon nak grab, sampai ke habis tak grab pun..

      Delete
  9. sis JM suka kopi compare to nescafe...kalau minum nescafe sakit kepala..tambah plak kopi susu..perghh...terangkat lah

    ReplyDelete
    Replies
    1. ehh sama laa kita.. Eyda kalau minum nescafe maunya seharian sakit kepala.. Eyda suka kopi O ja..

      Delete
  10. KOPI apa yang paling MAHAL..nak tahu tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. kopi paling mahal? kopi apa tu? ada pilihan jawapan tak?

      Delete
  11. baru ingat nk pi turun bawah beli...kut2 ada lagilah stok ekeke

    ReplyDelete
  12. Ala, kita tak minum kopi...bau pun x boleh...hukhuk..

    ReplyDelete
    Replies
    1. alaa siannya.. akak tak boleh minum nescafe jer..

      Delete
  13. kopi RM1 wonda ke wanda eh ? ada borong kah ?

    ReplyDelete
  14. banyak juga kebaikan kopi ni ye. x tau pula. dulu pernah la minum kopi. kawan ajar minum hahahaa

    ReplyDelete
  15. abah aida tegar kopi!
    but now kena kurang kan sebab diabetes.
    aida tegar nescafe :)

    ReplyDelete
  16. SS berpantang dari minum kopi buat masa ni... cuma sekali je laa ari tu merasa minum kopi kluang.... pastu wenggggg.... ha ha ha...

    ReplyDelete

Sudi-sudikanlah tinggalkan sebarang komen dan jejak anda di sini.. Terima kasih kerana sudi singgah ke sini..

Blog yang Diikuti