Hiking Bukit Kukus dan Bukit Jambul, Pulau Pinang

2/09/2018 04:50:00 PM


Assalamualaikum dan selamat sejahtera semua. Alhamdulillah keinginan nak hiking pada tahun lepas berjaya direalisasikan.

Pada 23 Disember 2017 yang lalu sehari sebelum larian OBS Run 2017, Eyda bersama rakan pejabat dan tidak ketinggalan anak-anak juga sertai aktiviti hiking ke Bukit Kukus dan Bukit Jambul, Pulau Pinang.



Jika ada yang mendengar macam jauh saja lokasi antara keduanya. Tetapi ianya terletak bersebelahan antara satu sama lain. Jadinya anda boleh mendaki kedua-duanya sekaligus.


BUKIT KUKUS, PULAU PINANG

Seronok Eyda bila dengar ada aktiviti hiking. Yelah, dah lama sangat Eyda nak join tapi ada saja halangan yang mendatang. 

Ingatkan hanya Eyda bersama rakan pejabat yang akan mendaki, rupanya anak-anak juga ingin turut serta untuk mendaki bersama.

Sebelum itu memang Eyda terangkan bahawa aktiviti mendaki ni dua kali ganda letih dan teruk berbanding aktiviti larian yang pernah mereka sertai.

Terkejut juga Eyda bila mana anak-anak begitu teruja nak sertai aktiviti mendaki tu. Bersemangat betul anak-anak ya.

Di awal pagi hari yang dijanjikan, Eyda memandu menuju ke pulau. Kami bersarapan dahulu dengan semua yang turut sama dalam aktiviti mendaki kali ini.

Selesai saja bersarapan, kami menuju ke destinasi yang ditujui. Setelah mendengar segala penerangan kami memulakan pendakian ke Bukit Kukus.

Memandangkan Izzat dan Kimie merupakan kali pertama mendaki, makanya Eyda perlu lebihkan perhatian terhadap mereka.

Setelah memasuki hampir 1/4 perjalanan Izzat kelihatan terlalu penat. Memang kami terpaksa berehat bersamanya. Manakala Kimie dan Amar bersama beberapa rakan pejabat terlebih dahulu mendaki.

Memandangkan Eyda mengikut Izzat mendaki. Eyda perlu memastikan Izzat mampu atau tidak untuk meneruskan pendakian. Alhamdulillah semangat Izzat tinggi untuk meneruskan pendakian sehingga ke puncak Bukit Kukus.

Satu semangat yang bagus tidak cepat mengalah walaupun terpaksa berhenti berkali-kali. Walaupun Eyda pada mulanya agak risau dengan keadaannya ketika mendaki tu.


BUKIT JAMBUL, PULAU PINANG

Setelah puas berehat di puncak Bukit Kukus, kami turun dari Bukit Kukus menuju ke Bukit Jambul. Sebenarnya bukit ini berada bersebelahan sahaja. 

Jadi jika anda mampu, anda boleh mendaki kedua-duanya. Jika anda tidak mampu, memadai mendaki Bukit Jambul sahaja. Ini kerana Bukit Kukus sedikit mencabar berbanding dengan Bukit Jambul.

Semasa kami turun dari Bukit Kukus nak menghala ke Bukit Jambul menggunakan jalan singkat, kami bertembung dengan beberapa ekor anjing yang menjaga kebun buah di kawasan tersebut.

Dalam berkira-kira nak berpatah balik atau meneruskan perjalanan, akhirnya kami diberikan kekuatan untuk meneruskan sambil masing-masing membaca ayat Al-Quran yang sepatutnya.

Akhirnya kami sampai di puncak Bukit Jambul. Di situ kami dapat melihat pemandangan Jambatan Pulau Pinang dan Jambatan Sultan Abdul Halim.

Jangan tak tahu masa kami mendaki Bukit Jambul, kami terserempak dengan seorang pakcik cina yang menuruni Bulit Jambul, dan semasa kami hendak menuruni Bukit Jambul kami terserempak dua kali pakcik yang sama.

Hebat betul pakcik cina tu, kami yang muda ni pun belum mampu menandingi kehebatan pakcik cina tu. Naik dan turun pun siap ada berhenti lagi terutamanya ketika mendaki laa.

Tamat saja hiking kami hari tersebut sekitar 1.15 petang, kami terus ke sesi makan. Apa lagi, mengisi perut setelah banyak kalori terbakar kan.

Apapun ianya satu pengalaman yang seronok bagi Eyda untuk disimpan sebagai memori.




You Might Also Like

4 comments

  1. wahhhh tahniah kak eyda sihat sokmo hihihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih Ekin.. berkat semangat nak join aktiviti sebegini..

      Delete
  2. tahniah kak eyda
    makin aktif skg
    ayu follow rapats

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah, sesaja isi masa lapang.. jom3 ayu kita jadi seorang yang sihat dalam melakukan aktiviti sihat sebegini..

      Delete

Sudi-sudikanlah tinggalkan sebarang komen dan jejak anda di sini.. Terima kasih kerana sudi singgah ke sini..

Blog yang Diikuti